رواية غرام الفارس الفصل الاول 1 الجزء الثاني بقلم هبه ابو بكر

 رواية غرام الفارس الفصل الاول 1 الجزء الثاني بقلم هبه ابو بكر


الشخصيات

فارس ٢٣ عاما ( ابن شهد و اسر )

غرام ٢٣ عاما (ابنه غرام و فارس)

كريم ٢٦ عاما

ريتاج ٢٢ عاما

نبيل ٢٣ عاما ( ابن غرام و فارس)

غاده ٢٣ عاما

شروق ٢٠ عاما

مي ٢٧ عاما (ابن فهد من زوجته السابقه )

عامر ٣٠ عاما

زهره ٢١ عاما

يحيي ١٨ عاما ( ابن فرح و فهد )

منه ١٨ عاما ( ابنه بلال و اميمه )

حمزه ٢٢ عاما( ابن بلال و اميمه)

ملك ٢١ عاما (ابنه شهد و اسر)

اميرة ٢٠ عاما( ابنه جميله و كرم )

مالك ٢١ عاما (ابن

شهد و اسر)

.






❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤❤

#غرام _الفارس 

                      #الجزء _الثاني 

#الفصل_ الأول 


استيقظت غرام فوجدت نفسها تنام علي صدر احدهم فعقدت حاجبيها و نهضت بصدمه من مكانها و نظرت لذلك الشخص فوجدته فارس فاتسعت ابتسامتها و تنهدت براحه و اقتربت منه و رفعت يديها تمسد علي وجهه بحب فهو حبيبها و صديقها منذ الطفوله

اقتربت بوجها منه و طبعت قبله رقيقه علي شفتيه ثم رفعت نفسها و ظلت تتطلع عليه و بعدها اقتربت منه مره اخري حتي تقبل شفتيه فوجدته هو من يبادر بتقبيلها و يديه اصبحت تحاصرها

فبادلته غرام مشاعره….

و فجأه شهقت غرام و استيقظت من نومها

غرام بغضب : الله يخربيتك يا نبيل في حد يعمل كده

نبيل بصرامه : قومي يختي بقالي ساعة بصحي فيكي قومي

نهضت غرام من مكانها : الجو برد يا عديم الاحساس

دخلت غرام الكبيره غرفه ابنتها : في ايه صوتكو عالي علي الصباح ليه ؟؟

غرام بغضب : البيه ابنك خلاني نايمه و دلق عليا كوبايه المياه ينفع كده

نظرت والدتها ل نبيل بعتاب : نبيل و بعدين انت صغير علي الحركات دي

نبيل بتأفف : يووه بقا ما هي اللي مش عايزه تصحي

غرام : و انت عايز منها ايه !!!

نبيل : عايزها تنزل تساعدك انا شايفك صاحيه من بدري و البعيده معندهاش دم





غرام و ابتسامتها تتسع : صحيح ده عيله طنط شهد و اونكل اسر جايين انهارده

نظر لها نبيل بمكر : لا والله عيله طنط شهد طب متقولي فارس حبيب القلب

نظرت غرام الكبيره لابنها بتحذير

غرام : نبيل آخر مره تكلم اختك بالطريقه دي مفهوم

تنهد : مفهوم

غرام : يلا ان ظل لابوك تحت

نبيل : حاضر

نزل نبيل و ظلت غرام الكبيره مع ابنتها

غرام الكبيره : حبيبتي تعالي عاوزه اكلم معاكي

ابتسمت غرام برقه : اتفضلي يا ماما

جلست بجانب والدتها علي الفراش فأمسكت غرام بيديها : حبيبتي انا عارفه انك بتحبي فارس و مش انا بس و شهد كمان ملاحظه و عارفه انك متعلقه بيه يعني كنتو علطول مع بعض حتي ايام الجامعه مكنتوش بتتفرقوا

غرام بابتسامه : يااااه يا ماما كانت احلي ايام كان قاعد في الشقه اللي قدامنا انا و نبيل بس يعتبر اليوم كله كنا بنقضيه مع بعض انا و نبيل و فارس بجد احلي ايام

غرام و هي تمسد علي شعرها : حبيبتي ربنا يسعدك يارب بس انا عايزاكي تعرفي انه فارس بقاله فترة كبيره بعيد عننا

غرام بانعقاد حاجبيها : يعني ايه يا ماما مش فهمه حضرتك ؟؟؟

غرام بتوضيح : يعني ممكن يكون مشاعره مختلفة من ناحيتك يعني ممكن يكون شايفك زي ملك و مالك مش عايزاكي تتعشمي فيه يا حبيبتي

غرام برفض : لا يا ماما فارس بيحبني متقلقيش مشاعره مستحيل تتغير من ناحيتي انا بتنفس فارس و فارس بيتنفس غرام

تنهدت والدتها بقله حيله و اردفت : و انا مكرهش ده يا حبيبتي و ربنا يسعدك

غرام بسعاده فحبيبها سيعود و ستراه اليوم : حبيبتي يا ماما ربنا يخليكي

🌸🌸🌸🌸🌸

نزل نبيل للاسفل و بحث عن والده فلم يجده فشعر بالجوع و اتجه ناحيه المطبخ و عندما وصل سمع صوت بعض الهمسات و الكلمات المتذمره

دخل المطبخ فوجد فتاه تقف و تعطي له ظهرها لم يري وجهها بعد

نبيل بتساؤل : انتي مين

وضعت الفتاه يديها علي صدرها و التفتت له : بسم الله الرحمن الرحيم بيطلعوا امتي دول

عقد نبيل حاجبيه : هما مين اللي بيطلعوا امتي

التفتت حولها في المطبخ

“هو في غيرك واقف هنا ”

اجاب نبيل بتلقائيه : لا

ابتسمت له ابتسامه مصطنعه : يبقا انت يا اسمك ايه

نبيل بغضب : متكلمي عدل يا بت انتي مالك

اردفت الفتاه بغضب : ليه يا عنيا شايفني بكلم معوج ايه لا اقف عوج و اتكلم عدل و الاقسما بالله اققولهم انك حاولت تتحرش بيا

كز نبيل علي اسنانه و كاد يقترب منها جاء صوت من خلفه

شروق : نبيل بيه حضرتك عاوز حاجه

نبيل بتسئاول : مين البت دي ؟؟

شروق : دي غاده بنت خالتي و جايه تساعدنا انهارده انا و الست غرام عشان العزومه بتاعه انهارده

نبيل : البت دي تمشي من هنا انا مش عاوز اشوف خلقتها

رفعت غاده حاجبيها و قامت بغسل يديها و اردفت بغضب : ده انا اللي هسبهالك مخضره اشبع بيها

دخلت والدته المطبخ

غرام بتسئاول : في ايه يا نبيل بتزعق كده ليه

نبيل بغضب : البنت دي قليله ادب يا ماما و طولت لسانها عليا

اردفت غاده بتمثيل : انا حرام عليك تفتري عليا و لا انا عشان غلبانه هتفترو عليا

و بدات بالبكاء غضب منها نبيل و اردف بعصبيه : انتي بتستعبطي يا بت

و نظر لوالدته : ماما دي كدابه دي هي اللي قله ادبها الاول

نظرت له غاده ببراءه مصطنعه و أشارت علي نفسها : انا

نبيل بتهكم : اومال انا

غاده : ربنا يسامحك علي العموم انا ماشيه

نبيل : يكون احسن

نظرت غرام لوالداها : انت ايه اللي نزلك المطبخ

نبيل : هو ايه اللي نزلك المطبخ كنت عطشان بلاش اشرب

غرام بصرامه : طيب شربت

نبيل : لا لسه

تحركت غرام و اخرجت قنينه الماء و اعطته اياها : يلا اتفضل علي اوضتك

ثم نظرت لغاده : و انتي يا غاده كملي شغلك و حقك عليا

ابتسمت غاده : تسلميلي يا هانم يارب

كز نبيل علي اسنانه للمرة الثانية و خرج غاضبا من المطبخ

🌸🌸🌸🌸🌸

في المساء

اجتمع الجميع و سلم فارس عليهم جميعا و ظلت غرام تتطلع عليه بشوق و عشق جارف اما هو فكان لاول مره يتجاهلها و عندما لاحظت غرام تجاهله له ظهر بعينيها حزنها فاقتربت منها مي

مي : مالك يا غرام

ابتسمت غرام لها : مالي !!!!

مي و هي تنظر لفارس : هقولك كلمتين و خديهم نصيحه مني

نظرت لها غرام باستفهام : متعلقيش قلبك بحد مش حاسس بيكي انتي جميله و غاليه اووي و تستاهلي اللي يقدرك و يبقا هو اللي بيخطف نظرات ليكي مش العكس






ثم مسكت يديها تمسد عليها لمعت الدموع بعين غرام عندما قهمت ما تلمح اليه مي ثم نظرت لفارس فوجدته يمزج مع والده و والداها و لا يعيرها اهتماما

غرام بتسئاول : طب اعمل ايه انا بحبه يا مي و هو كمان

قاطعتها مي : مفيش هو كمان دي ياغرام

نظرت غرام و شعرت بغصه بحلقها

فاردفت مي بهمس : حبيبتي انا مش بقولك الكلام ده عشان تزعلي انا عاوزه مصلحتك

ابتسمت غرام لها ابتسامه خفيفه : عارفه يا مي

و ظلت غرام تراقب فارس فلاحظت ما اخبرتها

غرام بتساؤل : طب اعمل ايه انا بحبه يا مي و هو كمان

قاطعتها مي : مفيش هو كمان دي ياغرام

نظرت غرام و شعرت بغصه بحلقها

فاردفت مي بهمس : حبيبتي انا مش بقولك الكلام ده عشان تزعلي انا عاوزه مصلحتك

ابتسمت غرام لها ابتسامه خفيفه : عارفه يا مي

و ظلت غرام تراقب فارس فلاحظت ما اخبرتها به مي

بعد ان انتهوا جميعا من تناول الطعام

اردف مالك : طب يلا يا شباب نطلع في الجنينه شويه و نسيب العواجيز مع بعض

لكزته شهد في كتفيه : احنا عواجيز يا قليل الادب ؟؟؟

مالك : اه براحه يا ماما ده دراعي و معنديش غيره والله

شهد و هي تجز علي اسنانها : يبقا تحترم نفسك

مالك بتساؤل : طب انا عاوز افهم انا قلت الكلام لكله و محدش فيهم اتكلم اشمعنه حضرتك اللي خدتيها علي صدرك اووي كده

فرح بضحك : محدش رد عارفين ان شهد هتقوم بالواجب يا حبيبي

شهد و هي تشير علي فرح : اهي قالتلك يلا بقا اتفضلوا سبونا عشان انتو كلتوا دماغنا

و ظل الجميع يضحك و غرام شارده بحديث مي

و بالفعل خرج الشباب برفقه البنات للخارج و كانوا يجلسون يتحدثون اما فارس فكان بملكوت اخر فكان يمسك هاتفه و لم تعلم غرام ماذا يفعل به و انتهزت الفرصه عندما وجدته نهض حتي يرد علي هاتفه

فارس : حبيبه قلبي انتي اللي وحشتني اووي

………….

فارس : انا اقدر برضو مقدرش انساكي يا حبيبتي انا قلبي معاكي

…………..

فارس : لا لا مش مطول انا اصلا زهقت فشويه و هخلع ماشي حبيبتي

…….

ثم اغلق معها و التفت خلفه فوجد غرام امامه و عينيها تلمع بالدموع

فارس بابتسامه مصطنعه : غرام انتي هنا من امتي ؟؟؟

غرام بصوت متحشرج : مين دي يا فارس ؟؟

فارس برفعه حاجب : ده انتي كنتي بتتصنتي عليا بقا

رفعت غرام وجهها لا تصدق ما تسمعه و هزت رأسها بنفي : لا مش بتصنت يا فارس انا قومت عشان كنت حبه اتكلم معاك شويه و بالصدفه سمعتك

تتأفف فارس : طيب علي العموم دي ريتاج بتشتغل معايا و بحبها و ان شاء الله قريب هنجوز

نظرت له غرام بصدمه : انت بتقول ايه !!!!!

فارس و هو يزم شفتيه بملل : اللي سمعتيه

غرام و هي تشاور علي نفسها : طب و انا يا فارس انا كنت ايه ها

فارس : انتي زيك زي ملك يا غرام

شعرت غرام بثقل لسانها و لم تعرف كيف تجيبه عليه فنظرت له و هي تشعر بالالم فهو الان قد.سبب لها جرح من المستحيل التئامه فابتلعت ريقها و تحركت من امامه مغادره فهي لم تكن تريد ان تجرح كبريائها كأنثي اكثر من ذلك

اما فارس شعر بالضيق و غادر الدوار سريعا

🌸🌸🌸🌸🌸

كان يجلس علي فراشه واضعا يديه خلف رأسه شارداً بتلك التي خطفت قلبه و خطفت النوم من عينيه و تذكر عندما اعترف لها بحبه كم كان سعيدا وقتها فحبيبته تبادله مشاعره فتذكر عندما اعترفت بحبها له

ريتاج بعشق جارف : و انا كمان يا فارس بحبك بحبك اووي

ابتسم فارس ابتسامه مشرقه و عاشقه عندما تذكر ذلك اليوم و فجاءه وجد من يقتحم غرفته

شهد بغضب : انت ازاي يا بني ادم انت تمشي بالطريقه دي من بيت خالك ها

اسر و هو يحاول تهدئه شهد : شهد براحه عشان نفهم منه

شهد باستنكار : نفهم!!

نفهم ايه ابنك يا استاذ قليل الذوق لا قليل الذوق ايه ده عديم الذوق

فارس بتهكم : اولا فارس مش خالي ده يبقا ابن عمك انتي مش اكتر و بعدين انا كان لازم اقطع عرق و اسيح دم

اسر باستفهام : بالطريقه دي يا فارس معقول و بعدين انا عاوز افهم انت ايه اللي غيرك كده من ناحيه غرام ها مش دي اللي كنت مش بتفارقها و انت صغير ايه اللي حصل

فارس بغضب : يوووه مش هنخلص من الموال ده

بس هقولكوا و هفهمكوا مدام حضراتكو مش فاهمين ابنكو

شهد بسخريه : طب اتفضل يا ابننا فهمنا و وضحلنا

فارس : من غير تريقه بس وحياتك يا ماما

اسر : ماشي يا فارس اتفضل فهمنا

فارس بهدوء : اولا انا مش بحب غرام

لتنظر والدته له باستنكار : انت بتضحك علي مين يا واد انت

فارس : ماما اسمعيني للاخر

اسر ل شهد : سبيه يا شهد يكمل للاخر

لتكز شهد علي اسنانها : اتفضل يا استاذ كمل انا اسفه

فارس : بصي انا بحبها بس بحبها زي ملك و مالك و نبيل يعني حب اخوي و الكلام ده انا قولتهولها عشان بس متتعشمش فيا كتير





ضربت شهد علي صدرها و نظرت له باستنكار : و هانت عليك يا فارس و انت عارف انها بتحبك

فارس و هو يشعر بتأنيب الضمير : يا ماما انا مقولتلهاش تحبني

شهد : و هو بايدها يعني و قولتلها ايه كمان يا فارس ما انا عرفاك دبش زي ابوك

اسر بتهكم : في ايه شهد

شهد : استني يا اسر و قولتلها ايه تاني يا فارس

اسر في نفسه : انتي خليتي فيها استني

فارس : قولتلها اني بحب واحده تانيه و اتفقنا علي الجواز

شهد بانعقاد حاجبيها : و انت فعلا هتعمل كده

فارس : ايوه يا امي انا بحب بنت اسمها ريتاج لو شوفتيها هتحبيها اووي

دخل ملك و مالك الغرفه : و الله يا فارس انا لو مكانك مكنتش ضيعت غرام دي من ايدي بس يلا هنقول ايه عيل فقري

فارس بتحذير : مالك

ابتسمت ملك بشماته لمالك ليغتاظ مالك منها

مالك : انتي بتضحكي علي ايه

ملك : و انت مالك انت

التفتت شهد تجاه ملك و مالك : انتوا عاوزين تشيلوني هو ده وقت خناق اطلعوا بره بره

خاف ملك و مالك من والدتهم و سريعا ما خرجوا من الغرفه لتلتفت شهد الي فارس و قالت بغضب : عارف غرام اللي مش عجباك دي و عملت معاها كده بكره تحفي وراها عشان تسامحك انت غبي يا فارس و غبي بالقوي كمان ربنا يهديك يا بني ربنا يهديك

خرجت من الغرفه و خرج اسر خلفها

و بعد مغادرتهم الغرفه تتآفف فارس و هو يحاول الا يفكر بما قالته والدته

🌸🌸🌸🌸🌸

في الدوار و تحديدا غرفه غرام

كانت مي تجلس مع غرام بعد ان استأذنت والدتها حتي تبات برفقتها و وافقت فرح عاي ذلك فالجميع لاحظ ما فعله فارس اليوم معها و جميعهم يعرفون بمشاعر غرام تجاه

كانت غرام تبكي داخل احضان مي : مبيحبنيش يا مي بيحب واحده غيري و هيجوزها فارس خاني و جرحني جرح كبير اووي يا مي انا مصدومه فيه

مي بحزن شديد من اجلها : اهدي يا حبيبتي اهدي صدقيني ميستهلش دموعك دي و صدقيني بكره ربنا يعوضك باللي احسن منه

غرام بنفي : لا يا مي انا مش هقدر احب غيره انا قلبي عرف الحب علي ايده

مي و هي تمسك يديها : صدقيني يا حبيبتي هتحبي و هتعيشي حياتك و هو بكره اللي هيندم عليكي و بكره تقولي مي قالت

ارتمت غرام باحضانها مره اخري : مفتكرش يا مي و بعدين انتي كمان لحد دلوقتي مقدرتيش تنسي محمد و لسه في قلبك

مي بحزن و الم: صدقيني يا غرام و خليكي واثقه في ربنا و هو هيقف معاكي و بعدين محمد غير فارس يا غرام محمد اللي بعده عنه الموت

رفعت غرام عينيها و اردفت مره اخري بالم و وجع : بس انا بحبه اوووي

صمتت مي فليس هناك ما تقوله لها فغرام حاليا في حاله صدمه لا تعلم غير انها وقعت في عشق شخص لم يبادلها عشقها و يقدره

🌸🌸🌸🌸🌸

في صباح يوم جديد

استيقظت غرام من نومها و لم تجد مي ثم نظرت في هاتفها فوجدت انها قد تخطت ال ١٢ ظهرا

ثم فتح الباب و دخلت مي

مي : انتي صحيتي

غرام : اهاا سبتيني نايمه كل ده ايه

مي : عشان عارفه انك منمتيش طول الليل و بعدين انتي متعرفيش انا عملت ايه

غرام بهدوء : عملتي ايه

مي بضحك : نبيل كان عاوز يدخل يصحكي و انا منعته بالعافيه اخوكي ده مجنون

ابتسمت غرام ابتسامه بسيطه : عارفه و يارتني سمعت كلامه زمان و بعدت عن فارس نبيل طلع معاه حق يا مي

ضيقت مي عينيها : في ايه بقا هو كلامنا كله هيبقا علي فارس و لا ايه يلا بقا قومي البس عشان ننزل ناكل انا فطرت معاهم بس.جوعت فهاكل معاكي تاني

🌸🌸🌸🌸🌸






عند فارس

استيقظ من نومه علي رنين هاتفه

فارس بنوم : الو

ريتاج بغضب : انت فين يا فارس كل ده نوم بتصل عليك من بدري

فارس : مغلش يا حبيبتي مسمعتوش

ريتاج بتأفف : ماشي يا فارس المهم قولي هترجع امتي في ورق عاوز امضتك لازم ترجع بقا

فارس و هو ينهض : ريتاج انتي عارفه انه هما يومين اللي هقعدهم هنا مش هيجرا حاجه يعني ان امضيه لما اجي

تأففت ريتاج من رد فارس فهي لاتحب عائلته و لا تريده ان يجلس معهم

ريتاج بهدوء مصطنع : ماشي يا فارس انا هقفل دلوقتي عشان عندي ميتنج

فارس : سلام

🌸🌸🌸🌸🌸

بعد ان تناولت غرام الطعام مع مي خرجت برفقتها يتمشون قليلا

مي : متيجي نطب علي اخوكي و نرخم عليه شويه

غرام : ماشي

ذهبت غرام برفقه مي ل نبيل فهو يعمل بالمزرعه مثل ابيه تماما

كادت غرام ان تصل المزرعه برفقه مي فانتبهوا لصوت السياره خلفهم فانزعجت غرام

غرام بغضب و هي تلتفت له : ايه في ايه ما الطريق واسع متعدي اما انك بارد اووي

نزل ذلك الشاب من سيارته و خلع نظارته و كم كان وسيما

اما هو نظر ل غرام : انا اسف جدا يا انسه

ابتلعت غرام ريقها و لم ترد عليه

ابتسم ذلك الشاب و مد يده يسلم عليها و اردف : انا كريم

نظرت غرام ليديه و تحركت من امامه برفقه مي

اما هو فضم يديه مره اخري و مسح بها علي شعره

كريم و هو يصعد سيارته : شكلك بقا وحش اووي

اما عند غرام : متعرفيش مين ده انا اول مره اشوفه ؟

اردفت مي بفضول

فنظرت لها غرام بغضب فصمتت مي و اكملو طريقهم و دخلوا المزرعه

و لم ينتبهوا ل فارس الذي راي وقوفها مع ذلك الشاب و عينيه اشتعلت بالغضب و ضم قبضته بغضب و برر لنفسه بانه يغار عليها مثلما يغار علي شقيقته


يتبع.....


            الفصل الثاني الجزء الثاني من هنا 

لمتابعة باقي الرواية زوروا قناتنا على التليجرام من هنا

تعليقات
تطبيق روايات
حمل تطبيق روايات من هنا



×